Alege un centru de testare ECDL
Înscrie-te acum în programul ECDL
Validează autenticitate Certificat ECDL
  • Vin, 27 Mar 2020Teach Smart - o campanie despre profesorii care nu sunt de specialitate, dar care sunt prieteni cu tehnologia

  • ECDL ROMANIA continuă și în această lună campania Teach Smart, un demers care susține şi promovează cadrele didactice care nu sunt de specialitate “Informatică și TIC” dar care prin implicarea lor generează schimbări pozitive, prin realizarea unei educații de calitate, folosind mediile digitale.
    Viziunea despre educație a fiecărui cadru didactic este esențială pentru succesul actului didactic. Prin puterea exemplului putem inspira întreg sistemul de învățământ românesc, astfel încât cadrele didactice să se axeze mai mult pe dezvoltarea de competențe în rândul elevilor, potrivite erei tehnologice și necesare pe piața muncii, și mai puțin pe transmiterea de informații.


    În continuare vă invităm să descoperiți un exemplu de bună practică, care o aduce în prim plan pe d-na Cornelia Melcu, învățătoare la Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan” din Brașov, cu experiență la catedră de peste 30 ani, profesor care își pregătește elevii pentru meseriile viitorului și care face o educație „altfel” integrând cu succes noile tehnologii şi diverse tehnici de învăţare în activitate didactică.

    În plină criză legată de răspândirea noului coronavirus, cu atât mai mult trebuie găsit acel echilibru pentru a continua activitățile. Povestea d-nei Cornelia Melcu vă poate inspira pentru a utiliza acele instrumente digitale, astfel încât activitatea didactică, grație tehnologiei moderne, să devină atractivă și să poată fi continuată on-line.
    În clasa d-nei Cornelia Melcu, nu lipsesc în nicio zi calculatorul, aplicațiile sau jocurile, însă tehnologia este folosită cu măsură și în funcție de obiectivele de învățare. D-na învățătoare folosește tehnologia în procesul de predare la diverse discipline și ori de câte ori este nevoie pentru a face orele cât mai atractive pentru elevi, creează jocuri, teste, prezentări, folosind aplicații precum: LearningApps, Quizziz, Kahoot!, Plickers, SlideShare,  puzzlemaker, padlet, lino.it, WordCloud etc.
     
    Pentru că d-na învățătoare este un adept al învățării bazate pe proiecte, este:
    -ambasador eTwinning, organizând ateliere de formare pentru profesori, al căror scop este utilizarea platformei; activitatea remarcabilă a fost premiată de două ori, d-na Cornelia Melcu câștigând Premiul European Anual, în 2013 și în 2017;
    -ambasador Scientix, participând la realizarea de conținuturi și moderare a cursurilor de formare la nivel European (cel mai recent fiind cursul STEM is Everywhere!);
    -consul al spațiului pentru proiectul ESERO - parte a Agenției Spațiale Europene, participând la sesiuni de formare ca expert privind utilizarea tehnologiei în lecții, la ciclul primar, precum și la ateliere de formare a profesorilor pentru utilizarea tehnologiei în clasă;
    -Microsoft Innovator Educator Expert, moderând TweetMeet-ul cu tema: ”Transforming Classroom Time”.

    Fiind preocupată să le ofere cele mai bune căi spre cunoaştere şi formare a elevilor și cunoscând pasiunile și interesele copiilor pentru tehnologie, a implementat un proiect finanțat prin intermediul Fondului Științescu Brașov, în cadrul căruia elevii de ciclu primar au lucrat cu seturile LEGO WeDO 2.0, au învațat anumite noțiuni științifice și au programat roboții pe care i-au construit.

    D-na Cornelia Melcu a inclus atelierele de programare în evenimentul european EU Code Week și a moderat cursul organizat de EUN finanțat de Comisia Europeană pe această temă EU Code Week - Deep Dive MOOC.

    D-na Cornelia Melcu se numără printre câștigătorii concursului național „Creatori de educație” cu activitatea “Meserii de viitor” care a vizat creșterea interesului elevilor de clasă pregătitoare față de o carieră în domeniile STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie și Matematică) în viitor.
    Activitatea practică s-a desfășurat astfel: elevii au creat un cod de bare (folosind bare albe și negre din hârtie magnetică), cu ajutorul unei mame care lucrează ca programator. Ca să înțeleagă cum funcționează calculatorul, li s-a explicat celor mici că tot ceea ce „știe” calculatorul se bazează pe folosirea cifrelor 0 și 1 în diferite combinații, fapt ce i-a uimit și fascinat, deopotrivă, pe copii. Li s-a explicat, de asemenea, că există și alte tipuri de coduri – cum este codul QR. După ce au înțeles, pe tabla magnetică, copiii au așezat dungile albe și negre după un model și au obținut un cod de bare. Când au citit codul, cu cititorul special, au descoperit numele clasei: PAXI.
    D-na învățătoare plănuiește să aplice pentru obținerea unor fonduri în vederea achiziționării unei imprimante 3D, pe care să o utilizeze în cadrul activităților de robotică.

    Mai multe detalii despre viziunea d-nei Cornelia Melcu cu privire la utilizarea tehnologiei în actul educațional, importanța tehnologiei pentru educație, beneficiile utilizării tehnologiei în procesul de predare, dar și alte subiecte de interes regăsiți în interviul următor:



     
    1.2.Cornelia_Melcu.jpg
    MELCU CORNELIA
     
    Unitate școlară: 
    Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan” Brașov
     
    Disciplina predată: 
    Învățământ primar
     
    Specializare: 
    Pedagogia învățământului primar și preșcolar
     
    Vechime în învățământ: 34 de ani

       
    Care este viziunea dvs. concretă cu privire la utilizarea tehnologiei în actul educațional? Considerați că se îmbină eficient cu educația traditională? Într-o eră a revoluției digitale, copiii preferă metodele moderne, orele interactive, iar tehnologia este un mod prin care aceștia învață mult mai ușor pentru că este ceea ce le place. Un profesor care își pregătește elevii pentru meseriile viitorului se adaptează și face o educație „altfel”. Din clasa sa, nu trebuie să lipseasă calculatorul, aplicațiile sau jocurile. Fără tehnologie nu se poate, dar aceasta trebuie folosită cu măsură și în funcție de obiectivele de învățare. În concluzie, ca orice alt mijloc de învățare și tehnologia trebuie utilizată cu măsură, în așa fel încât să sprijine procesul de descoperire și cunoaștere al elevilor. 
       
    Cât de importantă este tehnologia pentru educație? Tehnologia a devenit esențială pentru educație, deoarece este prezentă începând cu proiectarea și terminând cu evaluarea procesului de învățare. Este anacronic și nerealist să ne gândim că mai putem face educație de calitate înaltă în secolul XXI fără a utiliza tehnologia. Prin utilizarea instrumentelor și aplicațiilor web pregătim noua generație pentru viitor - un viitor pe care nu îl cunoaștem, dar știm cu certitudine că, pentru a face față, tinerii trebuie să fie, în primul rând, adaptabili, iar tehnologia îi sprijină în acest sens. 
       
    Cum integrați tehnologia la clasă? Vă rugăm să ne oferiți câteva exemple de utilizare creativă a tehnologiei în procesul de predare. Puteți face referire la soluțiile inovative și dispozitive utilizate. În cadrul lecțiilor, mai ales că am anul acesta clasă foarte mică - clasa I - creez deseori jocuri, teste, prezentări folosind aplicații precum: LearningApps (exemple, aici https://learningapps.org/user/cornelia13), Quizziz (https://quizizz.com/profile/5a6c44716043b5001d2eea90), Kahoot! (exemplu, aici: https://create.kahoot.it/share/matematica/25dc2f96-c95e-4a07-bf25-a9dfcce40e50 ), Plickers https://www.plickers.com/, SlideShare (https://www.slideshare.net/cornelia13 ) puzzlemaker, padlet, lino.it, WordCloud etc.
    Sunt un adept al învățării bazate pe proiecte: anul acesta școlar avem în derulare mai multe proiecte Erasmus+ și eTwinning, ale căror rezultate se regăsesc încărcate în spațiul de lucru de pe platforma 
    www.etwinning.net : "The Little Prince's Journey through Europe" - A theatrical guide for Primary EducationChildren’s Voices for a new human Space (CVS)"MY ROOTS BECOME OUR WINGS" - TRAVEL AGENCY (MR.BOW-TA)Our super world
       
    Ce beneficii considerați că aduce utilizarea tehnologiei în procesul de predare? (orele sunt atractive, participarea elevilor este interactivă, elevii își îmbunătățesc rezultatele școlare, le crește performanța, etc) Ce schimbări a generat în rândul elevilor, cadrelor didactice, comunității școlare? Elevii noștri, nativi digitali, au nevoie de integrarea tehnologiei la școală. Fiecare zi de școală e o provocare! Ritmul în care se schimbă lucrurile este, în lumea de astăzi, amețitor, prin urmare și elevii noștri sunt, generație după generație, diferiți.
    Pentru că îmi doresc ca școala să fie un loc unde să venim cu plăcere și să construim, împreună, drumuri către cunoaștere, caut, în fiecare zi, modalități de a-i surprinde și provoca pe elevii mei. Ne jucăm, explorăm, învățăm și altundeva decât în sala de clasă (în curte, la muzee, în excursii), jucăm roluri, ne spunem părerea, folosim tehnologia, facem proiecte de grup și multe, multe altele. Este foarte important să existe o legătură între învățare și realitate pentru ca elevii să fie motivați și să nu își piardă interesul.
    Școala noastră este cunoscută ca o școală potrivită vremurilor: dotată cu echipamente moderne, cu acces la Internet, cu profesori deschiși la inimă și minte.         
    Pentru că cei mici sunt fascinați de robotică, anul acesta am câștigat o finanțare din parte Fondului Științescu Brașov, pentru un proiect în cadrul căruia elevii de ciclu primar lucrează cu seturile LEGO WeDO 2.0 și învață anumite noțiuni științifice și programează roboții pe care îi construiesc (https://stiintescu.ro/proiecte/roboit-9/). Pentru că am reușit să achiziționăm mai multe seturi și tablete  decât cele programate, am hotărât ca toate clasele primare I-IV să participe, adică peste 300 de școlari mici ( https://www.facebook.com/roboIT9). Am inclus atelierele de programare în evenimentul european EU Code Week, deoarece fac parte din echipa de profesori lideri ai evenimentului și am moderat cursul organizat de EUN finanțat de Comisia Europeană pe această temă EU Code Week Deep Dive MOOC: https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:CodeWeek+CWDive+2019/about.
       
    Ce v-a determinat să includeți tehnologia în procesul de predare? Rolul unui profesor este de a modela caractere și a lumina căi. Mereu mi-am dorit și am căutat căi eficiente prin care să sprijin învățarea, iar tehnologia reprezintă una dintre acestea. Cu ajutorul tehnologiei descopăr, spre exemplu, metode și tehnici eficiente și bune practici educaționale. 
       
    Considerați că tehnologia utilizată frecvent în procesul de predare îi poate stimula pe elevi să vină cu plăcere la școală? Sunt necesare și alte “ingrediente”? Fiecare zi de școală trebuie să fie o provocare! Ritmul în care se schimbă lucrurile este, în lumea de astăzi, amețitor, prin urmare și elevii noștri sunt, generație după generație, diferiți. Pentru că îmi doresc ca școala să formeze competențe pentru viață, caut modalități de a-i implica, zilnic, în învățare, pe elevii mei. Ne jucăm, explorăm, învățăm și altundeva decât în sala de clasă (în curte, la muzee, în excursii), jucăm roluri, ne spunem părerea, folosim tehnologia, facem proiecte de grup și multe, multe altele. Așa încerc să fac școala mai prietenoasă și mai stimulativă.
       
    Ati sprijinit/ încurajat și alți colegi din învățământ să utilizeze tehnologia la clasa? Dacă da, ne puteți da un exemplu concret? Sunt ambasador eTwinning din 2013, iar în această calitate organizez ateliere de formare pentru profesori, al căror scop este utilizarea platformei. De asemenea sunt ambasador Scientix din 2014, iar în această calitate am participat la realizarea de conținuturi și moderare a cursurilor de formare la nivel european- ultima contribuție,  la cursul STEM is Everywhere! (https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:Scientix+STEMeverywhere+2018/about).
    De asemenea, sunt consul al spațiului pentru proiectul ESERO - parte a Agenției Spațiale Europene, iar în această calitate particip la sesiunile de formare ca expert privind utilizarea tehnologiei în lecții, la ciclul primar.
    Sunt invitată deseori să susțin ateliere de formare a profesorilor pentru utilizarea tehnologiei în clasă (ex. 
    https://copiibrasov.wordpress.com/2018/04/17/educatie-si-veselie-cu-tehnologie/
    ). Nu în ultimul rând, sunt mentor pentru studenții de la pedagogie și metodist și responsabil de microcerc pedagogic, iar din această postură sprijin viitorii dascăli și colegii să integreze noile tehnologii în clasă. 
       
    Utilizați noi tehnologii inovative (imprimanta 3D, VR, etc) la clasă, în procesul de predare, în activitățile extracurriculare? Dacă da, puteți exemplifica? Pentru că cei mici sunt fascinați de robotică, anul acesta am câștigat o finanțare din partea Fondului Științescu Brașov, pentru un proiect în cadrul căruia elevii de ciclu primar lucrează cu seturile LEGO WeDO 2.0 și învață anumite noțiuni științifice și programează roboții pe care îi construiesc (https://stiintescu.ro/proiecte/roboit-9/). Pentru că am reușit să achiziționăm mai multe seturi și tablete  decât cele programate, am hotărât ca toate clasele primare I-IV să participe, adică peste 300 de școlari mici ( https://www.facebook.com/roboIT9). Am inclus atelierele de programare în evenimentul european EU Code Week, deoarece fac parte din echipa de profesori lideri ai evenimentului și am moderat cursul organizat de EUN finanțat de Comisia Europeană pe această temă EU Code Week Deep Dive MOOC: (https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:CodeWeek+CWDive+2019/about). Plănuiesc ca în anul viitor școlar să aplic pentru obținerea unor fonduri în vederea achiziționării unei imprimante 3D, pe care să o utilizăm în cadrul activităților de robotică. 
       
    Ce schimbări majore considerați că sunt necesare în următorii 10 ani pentru integrarea tehnologiei moderne în învățământul românesc? În afara cunoscutelor probleme legate de banii pentru investiții în echipamente, m-aș referi, în primul rând, la formarea și adaptarea profesorilor. Cred, cu tărie, că este necesară pregătirea acestora pentru a face față provocărilor tehnologiei și pentru a-I împrieteni cu instrumentele web. De obicei…este…ca o dragoste la prima vedere…dacă te prinde, nu mai scapi…
    În al doilea rând, consider foarte important a se acorda atenția cuvenită, în evaluarea activității cadrului didactic, utilizării tehnologiei- și nu pe hârtie, ci cu dovezi. 
       
    Ținând cont de evoluția tehnologiei, cum o vedeți integrată în procesul de predare în următorii 10 ani? Datorită vitezei de schimbare a tehnologiei, este greu să facem previziuni, dar, ce pot spune cu siguranță, este că, în 10 ani, elevii vor fi și mai atrași de tehnologie, iar profesorii vor trebui să se adapteze zi de zi. Fără tehnologie, riscăm să nu mai fie elevi în clasă, sau să fie dați afară profesorii de la ore. Pentru că oamenii au nevoie să interacționeze cu semenii lor, nu văd școala viitorului fără profesor, dar o văd cu un profesor adaptat la nou, deschis la schimbare și mereu dornic de învățare și autoformare.
       
     
    Puteţi accesa poveştile tuturor cadrelor didactice Teach Smart la următorul link.

Acest site utilizează cookie-uri

Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Accept